Ridly Scotts film Kingdom of
Heaven går for tiden sin sejrsgang over det meste af verden. Ikke mindst
fordi filmen fortæller historien om en ung uskyldig smed, der viser sig
at være en søn af en stor adelsmand fra det hellige land, og som ender
med at redde Jerusalems befolkning fra udslettelse efter det kristne
nederlag til Saladins Saracenere i 1187 ved Hattin.
Historien er imidlertid langt
mere end blot fortællingen om et ungt menneske vej til heltestatus. Det
er også en saga om, hvordan fanatisme på både kristen og muslimsk side
fører til død og ødelæggelse, men at det nytter at fornuftige og
retskafne mennesker som Balian de Ibelin og Saladin gennem dialog formår
at skabe en gensidig forståelse.
Derudover er historien
naturligvis garneret med en kærlighedshistorie mellem den unge uskyldige
ridder og dronning Sibylla af Jerusalem. Det hele er smukt pakket ind i en
fremragende Hollywood produkt til 600 mio. kr., hvor der hverken er sparet
på brugen af computergrafik eller glimrende detaljer.
Jeg vil gerne starte med at
fastslå, at jeg faktisk synes, at filmen er god. Den er flot lavet, dybt
fascinerende og så er det dejligt, at Hollywood nu endeligt er ved at
forlade oldtiden som filmemne, men, og der er et stort men… Filmens
historiske sandhedsværdi er ekstremt begrænset. Den er
rent faktisk en stor gang roderi, hvor instruktøren og
manuskriptforfatterne ikke har haft for 25 øre respekt for historiske
fakta.
Denne lille artikel tager fat på
de væsentligste historiske problemer omkring filmen.
Lad os tage det fra begyndelsen.
I starten møder vi en ung ulykkelig smed spillet af Orlando Bloom. Hans
kone har netop begået selvmord, fordi parrets barn er dødt. Smeden
finder sig alene og i en nihilistisk fase i sit liv, men det forandres
totalt, da en adelsmand melder din ankomst. Det vises sig nemlig, at
Balian ikke blot er en fattig smed, men i stedet uægte søn af den stor
Ibelin fra det hellige land, og Ibelin er kommet for at bringe sønnen med
sig til Outremer. |
 |
Her finder vi filmens første
store centrale historiske fejltagelse. Jeg er ked af at måtte ødelægge
illusionen. Balian var ikke en uægte søn. Han var i høj grad ægte, og
han var aldrig smed. Vi ved ikke præcist, hvornår han blev født, men
han var den 3. søn af Barisan af Ibelin, og fra en af de ældste
frankiske familier i Outremer. Slægten havde siden det første korstog
fra 1096-1099 udviklet sig til at blive en af de mægtigste adelsslægter
i Outremer, og i 1183-87, hvor det meste af filmen foregår, havde
familien afgørende indflydelse på den politik, der blev ført i
Kongeriget Jerusalem qua sin position i det sydlige Outremer.
Tilbage til filmen. Balian
ankommer, efter et lille skibbrud hvor han bliver venner med en Saracensk
emir, til Jerusalem. Han overvældes af byen, og søger til Golgata, for
at søge Gud og et svar på, hvorfor barnet og hans elskede er død. Han
finder intet svar, og går tilbage i byen.
Her oplever han, at 3
tempelriddere hænges på byens torv, fordi disse har brudt kongens bud om
fredelig sameksistens med muslimerne. Kongen er på dette tidspunkt
Baldwin den IV. En glimrende, dygtigt og kompetent konge, der blot lider
af det ene problem, at han er spedalsk.
Filmen er relativ korrekt
omkring Baldwin IV. Han beskrives godt, men og der er igen et men…
Baldwin IV hængte aldrig tempelriddere. Det ville have været et politisk
selvmål af dimensioner. Det er korrekt, at der blev hængt 3
tempelriddere. Det skete imidlertid ikke under Baldwin IV
regeringsperiode, men under hans forgænger kong Amalric, der allerede døde
i 1174. Konsekvensen blev i øvrigt, at pavestolen var tæt ved at lyse
Amalric i band, og at tempelridderne ikke støttede kongens korstog mod ægypterne
i 1169.
 |
Efter lidt sightseeing i
Jerusalem, bliver Balian endeligt fundet af faderens folk, og installeret
i slægtens hus. Han oplever et fremmed samfund, fuldt af eksotiske goder,
nye skikke og nye fristelser. Fristelsen får sin kødelige form, da
kongens søster Sibylla de Lugsignag kommer forbi, og forelsker sig i den
unge uskyldige smed/ridder/herre til Ibelin. |
Mødet med Sibylla og
forelskelsen er et rent fantasifoster. Det er lidt en komplicere affære,
men jeg skal prøve at gøre det kort. Den historiske Balian var så vidt
vi ved, aldrig forelsket i Sibylla. Han var i stedet gift med hendes
faders enke – Maria Comnena – og derfor tæt på den royale familie.
Sibylla var datter af kong
Amalric og dennes første kone Agnes de Courtney. Hun blev født i 1160 og
fik en klassisk kirkelig uddannelse. I kraft af broderens spedalskhed,
stod det hurtigt klart, at hun ville blive Baldwins reelle arving, og som
sådan blev hun naturligvis ombejlet.
Sibylla blev gift første gang i
1176 med William af Montferrat. William døde allerede året efter, men
han havde levet længe nok til at sikre dynastiets bestående, ved at
blive far til en svagelig søn, der fik navnet Balwin. Han skulle senere
blive Balwin V.
Efter Williams død var Sibylla
igen ledig på den store outremerske datingscene, og køen af tilbedere
blev igen lang. Blandt tilbederne var Balians bror Baudoin, men et
uheldigt ophold i et saracensk fængsel i 1179, gjorde forbindelsen
umulig. Det siges, at Sibylla
var forelsket i Baudoin, og at hun forsøgt at hjælpe ham ud af
fangenskabet, men Sibyllas interesse i Baudoin gjorde blot løsesummen
endnu større.
Under alle omstændigheder kom
der ikke mere ud af det, men der var altså en romantisk forbindelse
mellem Sibylla og Ibelin-familien. Det var bare ikke med Balian, det var
med broderen Baudoin.
I 1180 blev Sibylla gift igen.
Denne gang med Guy de Lussignac, der var en ung adelsmand fra Frankrig.
Han var af en overordentlig god familie, men han ejede ikke jordisk godt.
Han så efter sigende hamrende godt ud, og Sibylla kapitulerede
betingelsesløst overfor ham. |
 |
I filmen portrætteres en stærk
personlig konflikt mellem Guy de Lussignac og Balian af Ibelin. Der findes
meget lidt historisk belæg for denne personlige konflikt, men der er til
gengæld masser af bevis for en basal konflikt mellem de gamle familier i
Outremer og de nytilkommende.
Familier som Ibelin og Tripolis
(greven har ligeledes en fremtrædende plads i filmen), vidste udmærket,
at nøglen til kongerigets overlevelse lå i at etablere et rimeligt
forhold til den muslimske verden, der omkredsede Outremer.
I filmen fortælles om en tæt
relation mellem Bailian og en Emir. Denne forbindelse er der ikke noget
historiske belæg for, men i stedet er der masser af bevis på en direkte
forbindelse mellem Balian og Saladin. På trods af års fjendskab
udvikledes der en gensidig respekt mellem de to ledere, der i sidste ende
skulle blive afgørende for befolkningen i Jerusalem.
På den anden side stod slægter
som Lugsignac og Chatillon- familien. Familierne var relativt nye i
Outremer, og havde kun ringe forståelse for de realpolitiske forhold.
Reynald de Chatillon fremstilles i filmen som en sindssyg
fanatiker, der er villig til at gøre hvad som helst for skabe en konflikt
med muslimerne. Billedet er ikke helt forkert. Reynald var om nogen
ansvarlig for kongerigets endelige sammenbrud, da han i 1186 for 3. gang
angreb de arabiske handelsruter mellem Cairo og Mekka, og gav Saladin den
endelige årsag til at angribe Outremer.
 |
Der mangler måske en enkelt
brik i billedet af Reynald de Chatillon. Som i så mange Hollywood film, så
simplificerer man historiens rette baggrund. Reynald havde tilbragt 16 år
som saracensk fange i Damaskus, hvilket måske kan medvirke til at
forklare Reynalds relativt psykotiske optræden. |
Tilbage til Kingdom of Heaven
igen, hvor jeg vil tillade mig at springe lidt i det. Balian rejser til
sine besiddelser i det sydlige Outremer, og skaber et utopisk paradis,
hvor jøder, muslimer og kristne lever side om side i det der nærmest må
karakteriseres som et tværkulturelt kollektiv. Idyllen afbrydes af
Reynald de Chatillons, der angriber en arabisk handelskonvoj, og dermed
tiltrækker sig Saladins vrede. Balian må rykke ud fra sin borg, og
holder sletten foran Reynald de Chatillons borg Kerak, til Balwin IV når
frem.
Denne del af filmen er reelt en
sammenskrivning af 3-4 års konflikt mellem kongeriget Jerusalem og
Saladin, hvor der er gentagne slag og kampe. Af filmiske årsag søger
Ridley Scott at fortælle en kompleks historie på kort tid, og det lykkes
faktisk rimeligt. Det sidste slag som Baldwin IV selv leder står faktisk
foran Kerak, og ender med den fred, der kommer til at holde frem til 1187.
I 1185 dør Balwin IV af sin
sygdom. Han går over i historien som en af de mest heroiske karakterer
fra Outremer. Et menneske, der tidligt er ramt af sygdom, men som på
trods af det, formår at holde sammen på et kongerige, der er ved at gå
op i sømmene.
Kronen overtages af Sibylls barn
Baldwin V, men han er endnu for ung til at regere, og den reelle magt
ligger hos Sibylla og Guy de Lugsignac. Allerede i 1186 dør Baldwin V af
sygdom, og Sibylla krones, efter nogen tumult til dronning af Jerusalem.
Hendes første handling er at gøre sin ægtemand til medkonge, og scenen
er sat for den sidste akt af spillet om det hellige land.
Ridley Scott er relativ loyal
overfor begivenhederne i 1187. Alligevel er der en række historiske
forhold, som han undlader at behandle.
I filmen deltager Balian ikke i
slaget ved Hattin, men rejser i stedet til Jerusalem. Dette er ikke
historisk korrekt. Balian deltager i slaget, men slipper sammen med Greven
af Tripolis væk. Efterfølgende giver Saladin ham lov til at hente sin
kone og sine børn i Jerusalem, mod at han kun tilbringer en dag i byen.
Da han ankommer til Jerusalem beder han Saladin om lov til at bryde sit løfte,
hvilket sultanen giver ham lov til.
Balian leder sammen med dronning
Sibylla forsvaret af Jerusalem fra den 21. september til den 2. oktober,
hvor garnisonen efter forhandling mellem Balian og Saladin, overgiver sig.
I første omgang forlanger Saladin en betingelsesløs overgivelse, men da
Balian truer med at brænde byen ned, så giver Saladin sig. De kristne i
Jerusalem får lov til at købe sig fri, og byen bliver skånet.
I filmens sidste scener, finder
vil Balian og Sibylla tilbage i Frankrig. Sibylla har givet afkald på
titlen som dronning, og Balian er vendt tilbage til sit gamle håndværk.
Det er en rørende historie, men
den har intet med virkeligheden at gøre.
Balian forbliver i det hellige
land frem til sin død i 1193. Han deltager i det 3. korstog, og er en af
hovedmændene bag fredsaftalen mellem Saladin og Richard Løvehjerte i
1191. Han får aldrig sine jorder tilbage i det sydlige Outremer, men
Richard I kompenserer ham med nye områder i den nordlige del af landet.
Familien blomstrer i de næste par hundrede år indtil den langsomt
udvandes og forsvinder.
Sibylla dør sammen med sine to
døtre under det 3 korstog ved Acre i 1190. En epidemi løber igennem
lejren og tager livet af Sibylla og hendes børn. Hun forbliver loyal
overfor hendes noget uheldige, talentløse men eftersigende rimeligt
smukke mand.
For yderligere læsning henviser
jeg til:
Zoe
Oldenburgs : The Crusades.
Ernst
Eberhart: The Crusades.
Ospreys:
Hattin 1187
Wikipedia
på nettet
Eller en af de andre
hjemmesider, der for tiden er så rig på information om Kingdom of Heaven.
Henrik Rudolph Retur
til starten af artiklen |